چرا وردپرس؟

در دومین روز گشایش این وبلاگ، می‌خواهم کمی درمورد دلایل انتخاب وردپرس به عنوان سرویس وبلاگم بگویم.

پیش از آغاز باید خاطرنشان کنم که منظور من از وردپرس در اینجا، بیشتر وردپرس.کام است. دو نوع سرویس وردپرس هست: wordpress.com و wordpress.org. تفاوت این دو را در سایت وردپرس فارسی بخوانید: (تفاوت وردپرس.کام با وردپرس.ارگ) وردپرس.کام سرویس رایگان ساخت وبلاگ است که هاست و دومین را به طور رایگان ارائه می‌دهد. ولی وردپرس.ارگ یک بسته زیپ شده به شما تحویل می‌دهد که باید آن را بر روی هاست و دومین خریداری شده ی خود نصب کنید. هر دوتای این سرویس‌ها مزایای خودشان را دارند. استفاده از آنها بستگی به نوع نیازهای شما دارد. 

خب بروم سر اصل مطلب. چرا وردپرس؟ من در اینجا تنها نکات مثبتی که باعث شد وردپرس.کام را انتخاب کنم می‌گویم. هیچ اصراری نیست. شاید برخی از دیگر سرویس‌دهندگان وبلاگ بیشتر خوششان بیاید. اینها تنها نظرات شخصی من است و به طور حتم کامل و جامع هم نیست. 

 

وردپرس.کام در برابر سرویس‌دهندگان داخلی:

قصد من کوبیدن سرویس‌های وبلاگ داخلی نیست. ولی در شرایط فعلی، محدودیت‌هایی وجود دارد. این محدودیت‌ها لزوما تقصیر سرویس‌دهندگان نیست؛ بلکه قوانین حکومتی اجازه آزادی کافی را نمی‌دهد. سه راه وجود دارد. یا از سرویس‌های وبلاگ داخلی استفاده کنید و از نوشتن چیزهایی که باعث مورددار شدن وبلاگتان می‌شود بپرهیزید. یا آزادانه بنویسید و همیشه ترس از پاک شدن و از بین رفتن اطلاعاتتان را داشته باشید. راه سوم این است که از یکی از سرویس‌های خارجی مانند وردپرس.کام یا بلاگر استفاده کنید. شاید با نوشتن برخی چیزها، وبلاگتان را در ایران فول تر کنند، ولی حداقل مطالب وبلاگتان هیچ وقت از صحنه روزگار پاک نخواهد شد! در مواردی دیده شده که وبلاگنویس‌هایی که از سرویس‌های داخلی استفاده می‌کرده اند به ناگاه همه چیز را از دست داده اند. پس اگر می‌خواهید آزادانه و انتقادی بنویسید، ریسک نکنید. این یکی از دلایل اصلی من برای ترجیج دادن وردپرس.کام به سرویس‌های داخلی بود.

 

وردپرس.کام در برابر وردپرس.ارگ:

همان‌طور که گفته شده وردپرس.کام یک سرویس‌دهنده وبلاگ با تمامی امکانات است. در طرف دیگر وردپرس.ارگ وجود دارد که سیستم مشابهی است، با این تفاوت که تهیه هاست و دومین به عهده ی خودتان است. از مزایای وردپرس.کام این است که شما درگیر مسائل هاست و دومین و نصب و به روزرسانی و…. نمی‌شوید. این کارها را وردپرس.کام به طور اتوماتیک برایتان انجام می‌دهد. شما تنها کافیست با آسودگی خاطر بنشینید و تایپ کنید! دیگر اینکه پهنای باند آن زیاد است و محدودیتی نیست. البته به طور حتم، بسیاری وردپرس.ارگ را ترجیح می‌دهند. زیرا با نصب وردپرس.ارگ بر روی هاست خریداری شده ی خودتان، دست شما برای تغییرات در قالب و ویژه سازی همگی امکانات کاملا باز است. به همین دلیل برخی نگارش نصب شدنی وردپرس را ترجیح می‌دهند. ولی به هر حال استفاده از وردپرس.کام آسانتر است.

 

برخی امکانات و مزایای وردپرس.کام:

۳ گیگابایت فضای رایگان برای عکس‌ها و فایل. (فضای بیشتر را می‌توان خرید).

امکان خروج مطالب از وردپرس در هر زمان. همچنین می‌توان وبلاگ را از سرویس‌دهنده دیگر به وردپرس منتقل کرد.

ساخت صفحات استاتیک. (مثلا در بالای این وبلاگ، برگه های مهمتر به طور ثابت وجود دارند. مثلا می‌توان یک برگه برای تماس ساخت و در آن فرم تماس گذاشت).

امکان افزودن ویدجت‌های گوناگون در سایدبار. مثلا افزونه دلیشس یا فلیکر و…

اضافه کردن تگ و متصل بودن آن به تگ‌های جهانی وردپرس.

پوسته های کاربردی و زیبا. به تعداد آنها افزوده می‌شود.

سیستم اکیسمت که با اسپم‌ها مبارزه می‌کند.

سازگاری خوب با موتورهای جستجو.

امکان بررسی آمار وبلاگ.

 

پشتیبانی فارسی:

زبان فارسی هم در وردپرس.کام و هم در وردپرس.ارگ پشتیبانی می‌شود. تیم وردپرس فارسی فعال است و سایت جالبی به نام wp-persian.com دارد که اطلاعات خوبی می‌دهد. آنها معمولا به روز هستند و بسته های تازه را به سرعت فارسی می‌کنند. در قسمت وردپرس.ارگ، افزونه ی جالبی به نام افزونه وردپرس فارسی وجود دارد که امکانات فارسی را به بسته وردپرس اصلی اضافه می‌کند. مثلا تقویم فارسی و مدیریت فارسی. همچنین پوسته های فارسی گوناگونی وجود دارد. علاوه بر اینها یک انجمن فعال دارند که می‌توانید مطالب زیادی را در آن جستجو کنید و پرسش‌های وردپرسی خود را در آنجا مطرح نمایید. در این انجمن بخشی هم برای کاربران وردپرس.کام در نظر گرفته شده است.

 

جو وردپرس!

شاید این یکی آنقدر مهم نباشد. ولی به نظر من از نکات مثبت وردپرس است. بسیاری از وبلاگ‌های جالب و خوبی که با فید دنبال می‌کنم از وردپرس بهره می‌گیرند. شاید اشتباه کنم؛ ولی وبلاگ‍های زرد و تبلیغاتی و بی محتوا در وردپرس بسیار کمتر دیده ام. شاید این یک چیز نسبی باشد، ولی به نظر من وبلاگ‌های فارسی وردپرس در مجموع سکولارتر و انتقادی تر از حد معمول هستند. شاید به این خاطر که وبلاگنویس‌های مذهبی‌تر ترسی از فول تر ندارند و بیشتر از سرویس‌دهندگان وطنی استفاده می‌کنند. شاید هم چون سطح معلومات وردپرسی ها از وب و پدیده های نوین آن بیشتر است! نمی‌دانم. ولی جو وردپرس را دوست دارم.

+ راستی تا یادم نرفته. وردپرس ۴ میلیونی شد!

 

  • برخی نوشتارهای سودمند:

چرا وردپرس دات کام؟ (مزیدی)

راهنمای کامل ایجاد وبلاگ در وردپرس دات کام (وب ۳)

کدام را می‌پسندید؟ وردپرس.کام یا وردپرس.ارگ؟ (تک نویس)

آموزش کامل وردپرس دات کام؛ معرفی همه ی بخشها، تنظیمات، امکانات (وب ۳)

۵۰ دلیل برای مهاجرت از بلاگفا – مقایسۀ وردپرس، بلاگر و سرویسهای وطنی (وب ۳)

7 پاسخ

  1. سلام رفیق. از اینکه شروع به نوشتن کردی خیلی خوشحالم.
    میخوام بگم که اول کار آدم ذوق داره و نوشتن روزی یه مطلب واسش راحته اما بعد یه مدتی نوشتن هر روز یک مطلب برات سخت میشه. پیشنهاد می کنم که هر سه چهار روز یک بار به روز کنی اما میتونی هر روز یا هر وقت دوست داشتی مطالبت رو بنویسی و ذخیره کنی برای روزهای بعد.
    ضمنا ما هم لینکوندیمتان در وبلاگمان
    شاد و موفق باشی.

    —————
    ناباور: سپاس بیکران دوست عزیز. به نظر خودم هم هر روز یک نوشته کمی رویاییه! ولی خب فعلا همینطور می‌نویسم. یک ماه هم این‌طور بنویسم خودش خیلیه! 🙂

    شاد و پیروز باشی

  2. ممنون از نظرت.پست دومت يعني همين پست خيلي خوب و جامع بود.خيلي از اين جامع نويسي وردپرسي ها خوشم مياد و خودم هم سعي ميكنم اينطور بنويسم.ضمنا لينكدوني وبلاگم رو با اسم ناباور مزين كردم.موفق باشيد.

    —————
    ناباور: سپاس فراوان. جامع نویسی و ساده نویسی بهترین راه وبلاگنویسی است.

  3. فقط وردپرس! ورود شما را به جمع وردپرسی ها تبریک میگم.

    —————
    ناباور: سپاس. بله فقط وردپرس!

  4. من از جهت اطمینان بیشتر سه وبلاگ مشابه دارم که یکی از آنها همین وردپرس است اما در بلاگفا و بلاگ اسکای این امکان وجود دارد که برای هر مطلب جدیدی که اضافه می شود چند خطی در صفح اصلی قرار گیرد و بقیه مطلب در صفحه دیگر. در وردپرس من چنین امکانی را پیدا نکرده ام. وانگهی مدتی است که نمی توانم تصاویر لازم را به طور مستقل در وردپرس از طریق افزودن یو آر ال آنها انجام دهم و مجبورم تصویری که در بلاگفا قرار داده ام را در وردپرس کپی پیست کنم. نمیدانم اشکال از کجاست.

    —————
    ناباور: در وردپرس این امکان هست و بسیار هم خوب عمل می‌کند. باید در جایی که می خواهید از آن به بعد در ادامه نوشته قرار بگیرد طبق این عکس عمل کنید.
    در مورد افزودن عکس هم بسیار بعید به نظر می رسد که سه گیگابایت فضا را استفاده کرده باشید. دوباره سعی کنید. با درود

  5. بسیار از راهنمایی شما سپاسگزارم. در مورد خلاصه کردن مطلب در صفحه اصلی متشکرم. من اصلا متوجه آن نشده بودم و حالا که آزمایش کردم دیدم به درستی عمل می کند. اما در مورد افزودن تصویر متاسفانه آن تصویر درخت که در صفحه شما مشاهده می شود در صفحه « نوشتن » من نیست. نمیدانم علت چیست. مشکل دیگر این است که تازگی ها عنوان مطالب من بیش از اندازه بزرگ می شود و من نمیدانم اندازه آن را چگونه باید تغییر داد.

    —————
    ناباور: خواهش می‌کنم دوست عزیز. در مورد افزودن تصویر هم، لازم نیست مثل آن عکس باشد. فکر می‌کنم آن عکس برای وردپرس‌های قدیمی‌تر بود. در مورد این مطلب و همچنین راه کوتاه شدن عنوان مطالب در این عکس توضیح داده شده. شاد باشید

  6. سلام، خوش اومدی عزیز، اگه سوالی داشتی یا کمک خواستی روی من حساب کن

    —————
    ناباور: سپاس. حتما عزیز.

پاسخی بگذارید

