معرفی پروژه فرگشت و یک ویدیو

با درود به دوستان و رهگذرانی که از سر کنجکاوی یا کاملا شانسی به وبلاگ ناباور آمدند. پیش از هر چیز من یک عذرخواهی به خوانندگان دائمی وبلاگ بدهکارم. قرار نبود انقدر طولانی دودره شیم! ولی خب اول حوادث خیزش مردمی (که ترجیح می‌دم در این وبلاگ بازگو نشه) و بعد هم یک سری حوادث دیگر نگذاشت تا چنان که باید و شاید به یکسری از کارها برسم. این چند وقت از مطالب برخی وبلاگ‌ها و سایت‌های خوبِ مورد علاقه‌ام هم دور بوده‌ام و دلم برای مطالب عالی‌شان تنگ شده. امیدوارم بتوانم بیشتر در خدمت دوستان باشم.

راستش هر چند دیربازی است فعالیت‌های من در راستای شکگرایی و اندیشه انتقادی در وب فارسی کمرنگ شده، ولی خب کمپلت روزه سکوت نگرفته بودم! چند ویدیوی جالب به فارسی ترجمه شده که به مرور در همینجا معرفی خواهم شد.

Darwin Fargashtامروز می‌خواهم برای دست گرمی، نخستین ویدیو از سری ویدیوهایی «پروژه فرگشت» را به شما عزیزان تقدیم کنم. استارت این کار درست ۶ ماه پیش (در جریان روز داروین) زده شد. ولی به دلایلی از همان موقع تعطیل شد تا همین اواخر. البته ترجمه ویدیوهایی در این زمینه ادامه یافت که به مرور آپلود خواهند شد. حتما توجه دارید که ما در سال جهانی داروین به سر می‌بریم. با توجه به کمبود منابع اطلاعاتی در این زمینه امید است که این پروژه کمکی هر چند کوچک در راه گسترش تفکر علمی و مدرک-محور در جامعه باشد. بهبود و ارتقا تفکر علمی و انتقادی در جامعه امروز امری بایسته و ضروری است. مغزی که مدرک-محور و علمی شده، دشوار بتواند هر خرافه و ظلم و بی منطقی را قبول کند.  پیش از معرفی ویدیو، شما را دعوت می‌کنم تا از امکانات پروژه فرگشت دیدن کنید:

۱. وبلاگ فرگشت: مشترک فید این وبلاگ شوید، و با خواندن مقالات علمی ساده‌ی آن اطلاعات عمومی خود را بالا ببرید. فرگشت یک وبلاگِ شخصی، سیاسی یا اعتقادی نیست. از هر دین و باور و عقیده‌ای که هستید از آن دیدن کنید. این صرفا یک وبلاگ علمی است با شعار: «بیشتر بدانیم».

۲. کانال علمی فرگشت: از این کانال در یوتیوب دیدن کنید و در صورت علاقه ساب نمایید. ما در وب فارسی با کمبود شدید ویدیوهای علمی مواجهیم. (حتی بدتر از وضعیت مقالات علمی!) در این کانال به مرور ویدیوهای جالب علمی قرار می‌گیرند. در حال حاضر، چندین ویدیوی کلیدی ترجمه شده که به تدریج آپلود شده و در وبلاگ فرگشت (به اضافه همین وبلاگ) معرفی خواهند شد.

۳. فیس‌بوک فرگشت: عضو صفحه فیس‌بوک ایرانیان علاقمند به دانش فرگشت (تکامل) و علوم مرتبط با آن شوید. بدین وسیله از اخبار جدید پروژه مطلع می‌شوید.

معرفی نخستین ویدیو: فرگشت و درخت زندگی

سیری در تاریخ حیات از آغاز تا به امروز در عرض شش دقیقه! با زیرنویس فارسی؛ با کیفیت HD «های دفینیشن». نسخه انگلیسی این ویدیو قبلا در پست «درخت زندگی» توصیف شده بود. این ویدیو بخشی از مستند بی بی سی با عنوان «چارلز داروین و درخت زندگی» است که توسط مستندساز مشهور بریتانیایی، دیوید اتنبرو مخصوص سال داروین (۲۰۰۹) اجرا شده است. اگرچه این ویدیو بسیار کوتاه است ولی کیفیت ساخت و انیمیشن جذاب آن بسیار تاثیرگذار و چشم‌نواز است. بعلاوه نحوه بیان حماسی دیوید اتنبرو به آن عمقی دوچندان بخشیده است. من شاید ۲۰ بار آن را دیده باشم و هر بار برایم بدیع است! ما انسان‌ها (گونه هوموساپینس) بمانند دیگر جانداران روی کره زمین حاصل میلیاردها سال فرگشت هستیم. ما با همه دیگر جانداران حتی با کلمپیچ نیای مشترک داریم و با هم مرتبطیم! سرانجام  در طول فرگشت، گونه‌ای در این سیاره پیدا شده که توانسته نحوه به وجود آمدن خودش را بفهمد. حس عمیقی است، و خوبی آن هم در این است که بر خلاف بسیاری از ادعاهای دیگر درباره منشا موجودات بر پایه مدارک بنا شده نه اوهام.

مشاهده ویدیو با کیفیت بالا (HD):

۱. یوتیوب

۲. فیسبوک

۳. دانلود

اینتراکتیو فرگشت این ویدیو به همراه یک سایت دیدنی عرضه شده که در بخش Interactive آن می‌توانید درخت حیات را به طور سه‌بعدی مشاهده کنید. می‌توانید آن را بچرخانید و دور و نزدیک کنید. و بیشتر با ارتباط میان گونه‌ها آشنا شوید.

این هم متن فارسی موجود در زیرنویس ویدیو:

Balaraftanصد و پنجاه سال پس از انتشار کتاب انقلابی داروين، ژنتيک مدرن درستی بنيادين فرگشت [تکامل] را تاييد کرده است. کل حيات به هم مرتبط است. اين ما را قادر می‌سازد تا با اطمينان درخت پيچيده‌ای را بنا کنيم که نمایانگر تاريخ حيات بر روی کره‌ی زمین است. ابتدا در حدود سه ميليارد سال پيش در درياها آغاز شد. ملکول‌های شيميايی پيچيده کم‌کم با هم جمع شدند؛ و حباب‌هایی ميکروسکوپی تشکيل دادند: به نام سلول‌ها.

اینان چون دانه‌هايی بودند که درخت زندگی از آنها توسعه يافت.

آنها قادر بودند به مانند باکتری نصف شوند و خودشان را کپی کنند. آنها با گذشت زمان به گروه‌های متنوعی تبديل شدند. برخی از آنها چسبيده به هم باقی ماندند و زنجيره‌هايی تشکيل دادند که امروزه آنها را جلبک می‌ناميم. برخی ديگر توپ‌های توخالی تشکيل دادند که در خودشان فرو ريختند و اندام‌هایی با حفره‌های داخلی ساختند. آنها نخستين جانداران چند سلولی بودند. اسفنج‌های امروزی از نسل مستقيم آنها هستند.

با پیدایش تغييرات بيشتر، درخت زندگی رشد کرد و تنوع بیشتر یافت. برخی جانداران قابليت تحرک بيشتر يافتند و دهانی تشکيل دادند که به یک شکم وصل می‌شد. ديگران با يک ميله‌ی درونی بدن‌های مستحکم‌تری پيدا کردند. البته این کاملا قابل درک است که آنها ارگان‌های حسی خود را در اطراف تنه جلویی chimpخود پيدا کردند.

يک گروه مرتبط با آنها، دارای بدن‌هایی شدند که به چند قطعه تقسيم می شد: با برآمدگی‌های کوچکی در دو طرف که به آنها کمک می‌کرد بهتر در کف دريا حرکت کنند. برخی از اين جانورانِ بندبندی، پوسته‌های محافظتی سختی تشکيل دادند که به بدنشان استحکام و سختی بیشتری داد. اينچنين حالا درياها با جانواران جورواجور پر شده بود.

سپس در حدود ۴۵۰ ميليون سال پيش، برخی از اين جانوران مسلح به بيرون از آب ها خزيدند و به خشکی مبادرت کردند.

در اين هنگام درخت زندگی به بسياری گونه‌های مختلف انشعاب یافت. که هر یک به نوعی از اين محيط جديد به انواع روش‌های مختلف بهره‌برداری نمودند. یکی از اين گروه‌ها دارای صفحات امتداد یافته‌ای در پشت خود شد. این برآمدگی‌ها در طول نسل‌های متمادی سرانجام به بال تبديل شد؛ حشرات وارد صحنه شدند. زندگی وارد هوا گرديد، و به بيشمار اشکال گوناگون تبديل شد.Sag

در همین ضمن، در دريا آن جانورانی که ميله‌ی محکمی در بدن خود داشتند، آن را با پوششی از استخوان تقويت کردند. جمجه‌ای تشکيل شد که آرواره‌ای در آن لولا می شد؛ و می‌توانست طعمه را بربايد و نگه دارد. آنها به مرور بزرگتر شدند و به باله‌های ماهیچه‌ای مجهز شدند که آنها را قادر ساخت با سرعت و قدرت شنا کنند. بنابراين حالا این ماهی بود که آب‌های جهان را تسخير می‌کرد.

يک گروه از آنها توانايی بلعيدن هوا از سطح آب را پيدا کردند. کم‌کم باله‌های گوشتی آنها تبديل به پاهايی برای تحمل وزن‌شان شد. و ۳۷۵ ميليون سال پيش بود که گروه کوچکی از اين جانوران مهره‌دار، به دنبال حشرات پا به خشکی گذاشتند. آنها دوزيستانی با پوست مرطوب بودند و برای تخم‌گذاری بایستی که به آب باز می‌گشتند.

ولی برخی از نوادگان آنها دارای پوست‌های خشک و فلس‌دار شدند، و ارتباط‌‌‌شان را با آب بوسيله گذاشتن تخم‌هايی با پوسته‌ی ضد آب قطع کردند. اين موجودات خزنده، اجداد لاک‌پشت ها، مارها، مارمولک‌ها و تمساح‌های امروزی بودند. و البته آنها گروهی را شامل می‌شدند که در آن زمان بر زمين حکمفرما شد: دايناسورها.

بنابراین درخت زیستی به کثیری از شاخه‌های گونه‌گون جوانه زد.celul

سپس حدود ۶۵ ميليون سال پيش يک فاجعه بزرگ زمين را درنورديد. دليلش هر چه باشد، بخش عمده‌ای از زندگی جانوری نابود شد. همه دايناسورها منقرض شدند، به جز يک شاخه از آنها که فلس‌هایشان به پر تغيير يافته بود. آنها پرندگان بودند.

در همین حینی که پرندگان در آسمان‌ها پراکنده می‌شدند؛ يک گروه کوچک و به ظاهر بی‌اهميت از بازماندگان جمعیت‌شان در زمین فزونی یافت. اين موجودات از اين جهت با رقبای خود متفاوت بودند که بدن‌شان گرم بود و با لايه‌ای از خز عايق می‌شد. آنها نخستين پستانداران بودند. با بی‌سکنه شدن بیشتر خشکی‌ها پس از فاجعه بزرگ، آنها حالا شانس خودشان را پیدا کرده بودند. بدن گرم و عايق‌دار، آنان را قادر ساخت تا در همه زمان‌ها فعال باشند: از شب گرفته تا روز؛ و در هر مکان از قطب گرفته تا استوا؛ در آب به خوبی خشکی؛ در دشت‌های پوشیده از چمن؛ و بالای درختان. امروز، ما و ديگر پستانداران، جهان را با وارثان ديگر گروه‌های بزرگ جانوری که در اين سياره فرگشت يافته‌اند سهيم هستيم. با پرندگان، با خزندگان، با حشرات، و با ماهی‌ها. و حتی با ساده‌ترين جاندارانی که نخستین بار بیش از سه میلیارد سال پيش پديدار شدند، یعنی با باکتری‌ها.

13 پاسخ

  1. مرسی ناباور گرامی؛

    وبلاگ جالبی هست و من هنوز هیچی نشده خواننده‏اش شدم.
    جای خالی اون در وب فارسی محسوس بود. امیدوارم زود به زود آپش کنی.

    زنده باشی.

    —————
    ناباور: درود کوروش جان.
    خیلی خوشحالم که خوشت اومده. قولی که الان می‌تونم بدم اینه که ویدیوهای خوفناکی در راهه! 😉

    البته من تنها نویسنده وبلاگ نبوده و نخواهم بود. خیلی از مقالات از دوستان دیگر بویژه فرخ جان هست. تصمیم دارم این وبلاگ را بیشتر به صورت یک مرجع کوچک فرگشتی دربیارم. به این شکل که بهترین مطالب و ویدیوها را از همه جا گرد هم بیارم و اگر ویرایشی یا پیرایشی لازم داشت انجام بدم تا یافت و خوانش مطلب ساده و روان باشه. (تاکید روی قشر غیرمتخصص است. چون در این زمینه واقعا مطلب کم هست).

    شاد و پیروز باشی

  2. در حال خواندن کتابی هستم به نام «ماهی درون شما» (Your Inner Fish) که کتابی است راجع به اشتراکات بدن انسان و ماهی هایی که حدود ۳۷۵ میلیون سال پیش به خشکی آمدند. به زودی بخشهایی از آن را ترجمه خواهم کرد و در وبلاگم خواهم گذاشت.

    —————
    ناباور: درود دوست عزیز

    دارم این کتابو! موضوع بس جالبیست. الان که گفتی کتاب رو از قفسه کشیدم بیرون! ماه‌ها پیش یکی دو فصلشو خوندم ولی ادامه ندادم. الان کنجکاو شدم از نو بخونم! 🙂

    کار خیلی خیلی خوبی می‌کنی. همیشه از ترجمه‌های روان و موضوع‌های جالبی که برای ترجمه انتخاب می‌کنی لذت می‌برم.

  3. درود ناباور گرامی

    من سیروس نگارنده تارنگار «آخرین نفسهای اسلام «هستم که بعد از فیلتر و غیر فعال شدن توبه کردم !یعنی دیگه در نقد اسلام و … نمی نویسم اما پیرامون ساختارهای وستیجیال مطلبی نوشتم که دوستان مسلمان رو به فکر انداخت…!و فکر می کنم یک تارنگار فرگشتی و کامل برای شناخت فرگشت لازم است …
    سپاس و درود

    —————
    ناباور: درود سیروس جان
    توبه قبول باشه! 😉 البته من هم در مورد نقد اسلام نمی‌نویسم. نه اینکه انتقادی از اسلام نداشته باشم! ولی خب سررشته‌ی کافی ندارم. به نظرم برخی دوستان آزاداندیش خیلی خوب از پس این کار برمی‌آن.

    وبلاگ جالبی داری. با اجازه لینک کردم. اندام‌های وستیجیال نمونه‌ی کلاسیک و جالب تاییدکننده‌ی فرگشت هستن. این کار برای به راه انداختن هر مغز کنجکاوی جواب می‌ده.
    منم فکر می‌کنم جای چنین تارنگارهایی خالی است. البته نه یکی بلکه ده‌ها و صدها سایت و وبلاگ اینچنینی لازم داریم. خوشحال می‌شم در این زمینه با شما همکاری کنم.

    + یک نکته خارج از موضوع. ببخشید فضولی نباشه ولی به نظرم بهتر باشه وبلاگ خوبتون رو به سرویس‌های اجنبی! مثل بلاگر و وردپرس انتقال بدید. خود مدیر بلاگفا هم اعلام کرده مسئولیتی را در قبال حفظ اطلاعات شخصی کاربران در برابر جمهوری اسلامی قبول نمی‌کنه. شاد باشید

  4. سلام
    خیلی ممنون که منو لینک کردی من هم شما رو لینک میکنم
    شاد و پیروز باشید

    —————
    ناباور: درود دوست عزیز. ممنون. وبلاگ خوبی داری هم از نظر موضوعی و هم از نظر اسمی! زنده باد

  5. سلام!
    اول، ممنون بابت متن کلیپ! کلیپ رو همون شیش ماه پیش از طریق همین‌جا گرفتم و ده‌ها بار نگاه کردم تا تونستم دو کلمه‌شو بفهمم. خب از اول میذاشتی متنو! 🙂

    سوال داشتم: گونه فعلی ما انسان‌ها ابتدا در کدوم قاره به وجود اومد؟ این زمان، قبل از زمان جدا شدن قاره‌ها بود یا بعد از اون؟ در واقع نتیجه‌ای که می‌خوام بگیرم اینه، می‌خوام بدونم گونه ما مهاجرت کرد و در سه قاره (اوراسیا، آمریکا، استرالیا) گسترش یافت یا در این سه قاره به طور مجزا فرگشت یافت؟ در مورد بومی‌های آمریکا نظریه‌ای بود که از آسیا و از طریق قطب شمال مهاجرت صورت گرفته. حالا، مدارکی برای این نظریه موجوده؟ و بومی‌های استرالیا از کجا اومدن؟

    ————–
    ناباور: درود دوست عزیز.
    خواهش می‌کنم. ببخشید زودتر این کلیپ را آماده نکردم. 😉

    گونۀ ما (هوموساپینس) در قارۀ آفریقا به وجود آمده و بعد از آن به مرور در دیگر قاره‌ها پراکنده شده. بیشترین مدارک علمی در جهت نظریه «مهاجرت» قرار دارند. در مورد بومی‌های آمریکا بله درسته اجداد آنها از شمال شرق آسیا وارد آمریکا شده اند. در مورد بومی‌های استرالیا هم در حدود ۵۰ هزار سال پیش از طریق راه‌های دریایی از جنوب شرق آسیا وارد شدند. این مطالب خیلی جالب است. اگر اجازه بدید توضیحات را بگذارم برای یک پست مخصوص این مطلب. شاد باشید

    • عالیست! بی‌نهایت منتظر مطالب جدیدتان هستم!
      سوال دیگری نیز داشتم: حیات در ابتدا تک‌جنسی بود، نه؟ جانداران از کی دو جنسی شدند و چرا؟ و، آیا این دو جنسی به بقای جاندار کمک می‌کرده؟
      سپاس‌گذارم!

      ————–
      ناباور: 😉

      بله تولید مثل جنسی امری متاخرتر بوده و از ابتدا تولید مثل جنسی وجود نداشته است. فرگشت آن هم به دلیل مزیت‌های فراوان این سیستم بوده است. به طور خلاصه در سیستم تولید مثل جنسی، وَردش (variation) افزایش می‌یابد؛ چون حاصل تبادل اطلاعات ژنتیکی میان دو جاندار است و ویژگی‌های مختلف آن دو به ارث می‌رسند. اگر دقت کنیم این یعنی انواع متفاوت‌تری پدید می‌آیند که برخی از آنها امکان بقا در تعداد بیشتری شرایط متفاوت و گاهی صعب را دارند. یک مثال مشهور آن مقاومت در برابر انگل‌هاست. به طور خیلی خیلی خلاصه در یک جاندار تک جنسیتی مقاومت در برابر انگل جدید فقط می‌تواند توسط یک جهش ایجاد شود ولی در جاندارانی که تولید مثل جنسی دارند این امکان وجود دارد که مقاومت در برابر یکسری انگل‌ها از جنس نر و یک سری دیگر از ماده به ارث برسد؛ در نتیجه در مقابل حالت‌های بیشتری مقاوم می‌شود. البته این تنها دلیل ذکر شده نیست. دلایل دیگری هم ذکر شده چون افزایش سرعت فرگشت؛ از رده خارج کردن ژن‌های مضر و تعمیر دی ان آ.

      اینکه از کی و چطور این نوع سیستم تولید مثل فرگشت یافته؛ از زمانی که یوکاریوت‌ها به وجود آمدند. تمام ارگانیسم‌هایی که قادر به تولید مثل جنسی هستند (انواع گیاهان؛ قارچ‌ها؛ جانوران) از انواع اولیه یوکاریوت‌های تک‌سلولی نشات می‌گیرند که بعد از پروکاریوت‌ها به وجود آمده‌اند. این مسئله هم در چند خط نمی‌گنجد. شاید بد نباشد در این رابطه مقاله‌ای در سایت فرگشت قرار بگیرد. شاد باشی

      • منتظر توضیحات بیشتر در این رابطه می‌مانم.
        دیدی چی شد؟ مقالات زیادی در صف نوشته شدنت هستنا! سریع‌تر بنویس که چند تا سوال دیگه هم دارم! 😉
        راستی ویدئوهای خفن یادت نره!

        ————-
        ناباور: حتما عزیز 😉 خوشحالم که دوستان علاقمندی چون شما دنبال می‌کنند. زنده باشی

  6. سلام ناباور عزیز،
    پس بالاخره این وبلاگ آپدیت شد. دیگه داشتم فکر می‌کردم کلاً وبلاگ نویسی رو کنار گذاشتی و به قول دوستمون توبه کردی 😉

    دوستان جوونی دارم که دانشجوی پزشکی هستن و یک نشریه دارن که توسط دانشکده پزشکی ساپورت میشه، در آخرین شماره‌ش یک ویژه‌نامه‌ای می‌زنن درباره پزشکی تکاملی که باعث ایجاد مشکلاتی براشون میشه، اول گیر می‌دن که باید عکس داروین حذف بشه، بعدش اسم داروین حذف میشه و نهایتاً بعد از ماه‌ها علافی بهشون می‌گن باید یک متن اضافه کنین به قبل از شروع مقاله در مورد نگاه اسلام به موضوع فرگشت و اون متن که نوشته یک مثلاً پزشکی است در توجیه نظر دین و قرآن و … در مورد فرگشت سرتاپا سفسطه که در نهایت بدون اینکه خودش متوجه باشه در حالیکه در ظاهر داره تکامل (و نه فرگشت) رو تایید می‌کنه، زیرآب کل علوم تجربی رو می‌زنه. خیلی مقاله خنده‌داری بود، سر فرصت یک پست می‌خوام بهش اختصاص بدم.
    در ضمن وبلاگ و فیس‌بوک فرگشت هردو عالی بودند، ویدئو رو هنوز ندیدم.
    آرزوی بهترین‌ها

    ————–
    ناباور: اینجانب اگه اشتباهی بکنم و با استفاده از مدرک دلیل اشتباه بودنم را نشانم بدهند با کمال میل می‌پذیرم ولی توبه!!! 😀

    درک می‌کنم چرا براشون دردسر شده! پزشکی فرگشتی! خب این خیلی صریح اشکالات و کمبودهایی که ناشی از عدم از پیش طراحی شدن موجودات زنده است را به رخ می‌کشد! توجیه آن از طریق دینی بسیار دشوار است و نیاز به تحریف؛ ماله‌کشی و داستان‌سرایی بسیار دارد! که خب معلوم است نتیجه‌اش چه مضحکه‌ای می‌شود.
    حتما منتظر این پستت هستم! ممنون. با آرزوی بهترین‌ها برای شما دوست عزیز

  7. ناباور عزیز درود بر شما!
    آقا چه عجب ما شما رو دوباره دیدیم! گفتم فراموش کردی ما رو!
    کلی از دستت ناراحت بودم، اگه با دست پر، بر-نمی‌گشتی، عمراً نمی‌بخشیدمت! 🙂
    آقا تبریک می‌گم ایده‌ی وبلاگ فرگشت و زیرنویس کردن ویدئوها، ایده‌ی بسیار خوبی بوده. ای کاش یک وبلاگ در مورد سایر مسائل علمی به خصوص فیزیک و اخترفیزیک هم می‌ساختی تا من هم بتونم کمک کنم… هوووم… اصلاً آقا حاضری به من، تو گسترش یک وبلاگ علمی دیگه کمک کنی!؟
    پاینده باشید

    —————
    ناباور: درود نوید جان. بابا چاکریم! ببخشید انقدر دیر شد…

    در مورد وبلاگ مخصوص مسائل نجومی و کیهان‌شناسی؛ خیلی خیلی ایدۀ خوبی است. مخصوصا امسال که سال جهان ستاره‌شناسی است. متاسفانه وقت نبود وگرنه خیلی وقت پیش می‌خواستم یک پست جامعِ ستاره‌شناسی بزنم.

    نمی‌خوام قولی بدم که بعد نتونم عملیش کنم. این کار خیلی وقت‌گیره و اگه من به همین کارهای الانم برسم هنر کردم. به نظر من خود شما این وبلاگ را بزن. توانایی و صلاحیتشو داری. 😉 ما هم پشتیبانی می‌کنیم. اگه وقتی موند و عمری باقی بود می‌تونم تو کارهای اولیه پروژه به عنوان یک همکار کمک کنم. یکی از کارهایی که خیلی دوست دارم در این زمینه انجام بدم و متاسفانه وقتش نیست تهیه ویدیوهای نجومی است. به امید آنکه روزی اینکار محقق شود.
    شاد و پیروز باشی

  8. سلام ناباور گرامی.
    خوشحال شدم که دوباره برگشتی. ویدیو یی که زحمت زیرنویس فارسی اش را کشیدی خیلی عالیه. چند روز پیش داشتم با یکی از دوستام راجع همین الگوی درختی و فرگشت گونه های مختلف از نیای مشترک بحث میکردم . حتما لینک ویدیو رو براش میفرستم.
    لینکی هم که از ویدیو در بالاترین قرار داده بودی مورد استقبال قرار گرفته که جای خوشحالیست.
    در ضمن وبلاگ فرگشت هم خیلی خوب ه و معلوم ه که زمان و دقت زیادی براش صرف شده.
    با ارزوی موفقیت

    —————
    ناباور: درود کوکی جان.
    خوشحالم که در خدمت شما دوستان خوبم هستم. بله برای منم خیلی جالب بود که در بالاترین مورد توجه قرار گرفت. امیدوارم این کارها جرقه‌ای بشه برای کارهای بزرگتر علاقمندان.
    خب دیگه بالاخره سال داروین بود و اگه اینو نمی‌زدم عقده می‌شد ته دلم که یه سایت فارسی مخصوص فرگشت ببینم! 🙂
    شاد و پیروز باشی

  9. من آمدم تا بگوییم حرف حسابم ثواب اخروی روز حساب برای بندگان ناثواب من است .
    صلج بر تو باد بنده خدا جبرئیل امین است که تو را می خواند
    و بخوان بنامی بی سوادی خویش که دغل کاران خود را به حماقت نیز میزنند. ما ابراهیمیان از شما سقراطیان بسیار با هوش تر بوده ایم اگر 4 ملیارد با خدا علم کرده ایم
    می خندیم
    قه قه می زنیم که با شیطان هم آغوشی می کتیم

  10. این است صدای نهلیست هایی که می دانند چه می کتتد
    و 4 هزار سال تفکر غالب بوده اند و هستند. معجزه می کتتد و مردم باور می کتتد من نیز توان معجزه دارم به عتوان رسولی کذاب

    —————
    ناباور: با درود. دوست عزیز من واقعا متوجه گفته‌هایتان نشدم. لطفا از زبان شعرگونه استفاده نکنید و صاف و ساده صحبت کنید مثل مردم کوچه و خیابان. با سپاس.
    شاد باشید

  11. لینک های زیر را درباره ی نظریه ی داروین از دست ندهید
    http://torrent.persianblog.ir/post/176
    http://torrent.persianblog.ir/post/152/

بیان دیدگاه