چرا سکولاریسم ضروری است؟

با درود به همگی. البته که تا به امروز، لزوم سکولاریسم برای قشر عظیمی از مردم آشکار شده، و بسیاری مردم از عقاید و دسته‌های مختلف در اهمیت سکولاریسم متفق القول هستند. و البته که شاید مطالبی که مطرح خواهم کرد برای اکثر دوستان خواننده واضح و مبرهن باشد، ولی تاکید مکرر روی این مسائل ضروری است. امروز سکولاریسم، آزادی اندیشه، اندیشۀ انتقادی، آزادی دینی، آزادی از دین، حقوق بشر و دیگر ارزش‌های خردگرایانه و انسانگرایانه بایستی که ورد زبان مرد و زن و پیر و جوان، خرد و کلان، همچون نقل و نبات در محافل باشد! ضمن اینکه به شخصه این سو و آنسو با دوستانی روبرو می‌شوم که هنوز که هنوزه با سکولاریسم مشکلات دارند. برخی هنوز گمان می‌کنند که یک حکومت دینی می‌تواند به طریقی قابل قبول باشد. برخی هم تا اسم سکولاریسم می‌آید از «ایسم» آن چنین می‌پندارند که گویا چیز عجیب و غریبی است! در این پست با زبان خودمانی نشان می‌دهم که سکولاریسم یک مفهوم خیلی ساده، بدیهی و از همه مهمتر «ضروری» است. برای آشنایی اولیه با سکولاریسم پیشنهاد می‌شود این پروندۀ مختصر را دریافت کنید: سکولاریسم به زبان ساده PDF

سکولاریسم در حوزه‌های مختلف، معانی دربرگیرندۀ گوناگونی دارد. ولی به طور کلی به این مفهوم به کار می‌رود که: دولت و دیگر نهادها بایستی که بتوانند جدا از ادیان یا باورهای دینی، خرافات و ماورالطبیعه به فعالیت بپردازند. خود واژۀ سکولاریسم برای نخستین بار توسط یک نویسندۀ بریتانیایی به نام جرج هالی اوک در سال ۱۸۵۱ ابداع شد، ولی ایده‌های سکولار در طول تاریخ سابقه داشته‌اند. ریشه‌های تاریخی سکولاریسم را می‌توان در آثار افرادی چون اپیکور، ابن رشد، ولتر، دنیس دیدرو، جان لاک، توماس جفرسون، توماس پین، برتراند راسل و دیگران [کلاً اسامی باحال! :cool:] دنبال کرد. می‌توان سکولاریسم را به فارسی «اینجهانگرایی» [در مقابل آنجهانگرایی برخی ادیان] ترجمه کرد، که برابری گویا، ولی نه چندان زیبنده است.

سکولاریسم فعلی در جهان غرب حاصل قرن‌ها تلاش و مبارزه برای رسیدن به آزادی بوده است. فرآیندی که کم و بیش از رنسانس [نوزایی] در اروپا آغاز گردید و به عصر خردگرایی و روشنگری منجر شد. مفاهیمی مثل آزادی انسان، آزادی اندیشه، آزادی بیان، حقوق بشر، انقلاب علمی، روش علمی، کنار گذشتن تعصبات دینی و اصلاحات مذهبی، استفاده از عقل و منطق برای حل مشکلات بشر، همگی در کنار هم به وجود آمده و تکامل یافتند.

نخستین بدفهمی رایج در مورد سکولاریسم این است که ناآشنایان آنرا پدیده‌ای ضد-دین معرفی می‌کنند. بسیار دیده شده که سران رژیم اسلامی و برخی علمای مذهبی، سکولاریسم را پدیده ای ضد دینی و حتی ضد اخلاقی معرفی کرده‌اند، و تلاش نموده اند تا مردم را نسبت به آن بدبین کنند. این ادعا نه تنها اشتباه است، بلکه اصل قضیه برعکس است. سکولاریسم ضد دین نیست، مبلغ دین هم نیست. در واقع سکولاریسم خنثی است. حال ممکن است این خنثی بودن بر طبق باورهای مذهبی برخی ادیان به نفعشان نباشد؛ ولی سکولاریسم اصولا پدیده‌ای ضد دینی نیست. اتفاقا سکولاریسم مدافع سرسخت حق انسانی برای اعتقاد [یا عدم اعتقاد] به ادیان مختلف است. از این لحاظ برخی سکولاریسم را تنها راه صیانت از دین دانسته‌اند. در جوامعی که دولت سکولار دارند مردم آزاداند تا دین خود را داشته باشند. آنها به خاطر دینشان [یا بیدینشان] مورد تبعیض قرار نمی‌گیرند. قوانین کشور بر اساس حقوق انسانی و فراگیر است، نه برپایۀ اعتقاد یا عدم اعتقاد به یک دین یا باور خاص. پیروی از یک دین خاص امتیاز محسوب نمی‌شود و همه در برابر قانون یکسانند -چه شیعه باشند، چه سنی، چه بهایی، چه زرتشتی، چه مسیحی، چه بودایی، چه بیخدا، چه بیدین و غیره. این در حقیقت

نشان دهندۀ وجود یک حداقل عقل سلیم در جامعه است.

-چه اکثریت مردم یک جامعه پیرو یک دین خاص یا چندین دین مختلف یا بیدین باشند؛ درک این نکته که انسان‌ها متفاوتند و اجازه دارند عقاید و ادیان مختلف داشته باشند؛ و اینکه برای ادارۀ جامعه بایستی که از یک زیربنای عقلانی و انسانی مشترک استفاده کرد، نه یکسری قوانین انحصاری و تبعیضانه علیه دیگر گروه‌ها، حتی اگر این گروه‌ها در اقلیت باشند.

فکر می‌کنم متوجه مفهوم کلی سکولاریسم شده باشید. در واقع اگر دقت کنیم اکثر تصمیماتی که در زندگی روزمره می‌گیریم -حتی اگر به شدت دیندار باشیم- هم سکولارند. برای نمونه وقتی که یک روحانی برای معالجۀ بیماری به جای توسل به عالم دیگر دست به دامان پزشک و علم پزشکی می‌شود این یک عمل سکولار است: استفاده از ابزارهای [واقعا موجود] دنیا برای حل مشکلات این دنیا –تنها جهانی که همۀ ما از هر دین و عقیده‌ای که باشیم در وجودش مشترکیم و سرانجام همگی ما باید با مشکلات زندگی در آن دست و پنجه نرم کنیم. سکولاریسم در واقع یعنی همین! استفاده از مدارک و حقایق به جای ماوراطبیعه. این یک چیز خیلی طبیعی و عقلانی است. وقتی ما در کوچکترین مسائل زندگی سکولار عمل می‌کنیم چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک کشور بر اساس اعتقادات گنگ ماورالطبیعه اداره شود. از نظر سیاسی سکولاریزاسیون فرآیندی است که در آن دولت و نهادهای مختلف اجتماعی و اقتصادی از سیطرۀ دین خارج می‌شوند. از این لحاظ با مفاهیمی چون جدایی دین از سیاست در آمریکا و لائیسیته در فرانسه ارتباط تنگاتنگ دارد.

دولت سکولار
امروزه اکثر کشورهای دنیا کم و بیش دارای دولت‌های سکولار هستند. هرچند ممکن است مردم برخی از این کشورهای سکولار خود دارای فرهنگ چندان سکولاری نباشند.

در این زمینه خواندن تعریف دولت سکولار در ویکیپدیا می‌تواند مفید واقع شود:

در یک کشور سکولار، دولت و قوانین در باب دین و مذهب بصورت خنثی عمل می‌کنند، و هیچ فرقه و یا مسلکی را رسما ترجیح نمی‌دهد. در یک کشور سکولار، فرقی بطور رسمی ندارد که شهروندان آن از چه دین و مذهبی باشند، و به افراد خاصی بخاطر داشتن دین و مذهب خاص بهایی داده نمی‌شود. در یک کشور سکولار، اغلب بطور رسمی دین و مذهبی وجود ندارد، چرا که در کشور سکولار دین و مذهب یک امر شخصی محسوب می‌گردد. کشور سکولار لزوما «سیاست بیخدایی» ندارد، بلکه (همانند متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا) مانع ورود مذهب در قلمرو قوانین حکومتی کشور و مانع از چیرگی و مستولی مذهبی در قیاس با مذهبی دیگر (و در نتیجه باعث حفظ توازن و حقوق همه ادیان) است. هدف از کشور سکولار، تشکیل پلورالیسم سیاسی در جامعه است.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که سکولاریسم شرط کافی برای تشکیل یک حکومت متوازن و عادلانه نیست، ولی شرط لازم است. به بیان دیگر یک حکومت غیر سکولار از همان ابتدا ول معطّل است. یک حکومت تئوکراتی مثل جمهوری اسلامی هیچگاه توانایی حل مسائل و اصلاح ریشه‌ای را ندارد چون اصولا غیرعقلانی و ناممکن است. سکولاریسم پیشنیاز و لازمۀ دموکراسی، حقوق بشر و جستار علمی و فلسفی آزادانه است. بدون وجود سکولاریسم این لغات بازیچه‌ای بیش نیستند و معنایی ندارند. فکر می‌کنم کاملا روشن باشد که چرا بدون سکولاریسم حقوق بشر وجود ندارد.

شاید برای باورمندان مخالف سکولاریسم جالب باشد که بدانند برخی ریشه‌های اولیۀ سکولاریسم از دین مسیحیت و در نواحی دارای پیش‌زمینۀ مسیحی برخواسته است. البته متاسفانه ما در جهان اسلام شاهد فرآیند مشابهی نبوده‌ایم. شاید یک دلیل عمدۀ آن این بوده باشد که این دین آنچنان شخصی نبوده و برخی قوانین آن بیش از اندازه عمومی بوده و مانع تحقق سکولاریسم، پلورالیسم و حقوق بشر شده است. ماهیت خشک و انعطاف ناپذیر آن نیز نتوانسته آنچنان آبستن نوزایی فرهنگی و ارائۀ آزادانۀ ایده‌های نوین فکری باشد. مخالفان و متفکران منتقد هم در طول تاریخ به طور سیستماتیک به نام کافر و ملحد قلع و قمع شده‌اند. به هر حال، ایده‌های مترقی در جهان اسلام هم، گرچه به تدریج ولی به ناچار نفوذ کرده و خواهند کرد. در این میان کشور ما در موقعیت ویژه‌ای قرار دارد. به نظر من، در مقایسه با دیگر کشورهایی که اکثریت مسلمان دارند، ایرانیان از نظر فرهنگی به نسبت بقیه سکولارتر هستند. شاید این تاثیر پیشینۀ فرهنگی و تاریخی جامعه باشد. به هر حال برای تشکیل یک دولت سکولار لازم نیست اکثریت جامعه بیدین باشند، یک طرفدار سکولاریسم می‌تواند یک مومن معتقد باشد یا یک بیخدای تمام عیار، یک حساب دودوتا چهارتا کافی است.

در عین حال، پس از انقلاب ۵۷ این کشور شاهد شکلگیری بدترین نوع حکومت دینی و ضد سکولار در درون خود بوده است که انگاری جهنم قرون وسطی را با ماشین زمان به قرن ۲۱ پرتاب کرده باشند. تحقق واژگان و اصطلاحات زشت و نکبتباری چون قصاص عضو، حد و شلاق، دیه، مجازات شرعی، سنگسار، پرتاب از بلندی، قطع دست و پا، کفر، مجازات دگراندیش، دین موروث اجباری، حکم الهی، قوانین شریعت، محاربه، مفسد فی الارض، ولی دم، ولایت فقیه، نمایندۀ خدا بر روی زمین، نایب امام زمان، دین غالب بر جان و مال و ناموس، مشروعیت الهی، سانسور هر گونه رسانه، صرف هزینه‌های گزاف برای شستشوی مغزی از سن پایین، سرکوب اندیشه فلسفه و علم آزاد، مخالفت و تحریف تمام ارزش‌های آزادیخواهانه و سکولار، ارشاد اسلامی، اسلامی سازی دانشگاه، تصفیه استاد و دانشجو، شکنجه و تجاوز، حکم ارتداد الحاد، دخالت در زندگی جنسی و شخصی، فشار به دگرباشان جنسی، نظارت عقیدتی، ترور و اعترافگیری، تشویش اذهان عمومی، حجاب اجباری، گشت ارشاد، احکام مفتضحانۀ زن ستیز ضد بشریت، شورای نگهبان، مصلحت نظام، قتل عام زندانیان سیاسی عقیدتی، اعدام نوجوانان، حراست، تقیه، بغی، منزوی کردن کشور،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، مزدورپروری برای حفظ نظام، جنایات متنوع و مختلف علیه بشریت که هر یک به تنهایی حکومتی را سرنگون می‌کند. 😯

در قرن حاضر با وجود تمام پیشرفت‌های فکری و علمی نوع بشر -بویژه در چند صد سال اخیر- کلیت جمهوری اسلامی ننگ تاریخ این مملکت و در واقع ننگی برای کل بشریت است! واقعا عجیب است که پس از بیش از صد هزار سال گونۀ هومو ساپینس در کرۀ زمین تنها به این حد رسیده باشد ❗ و در این نقطه از جهان، حکومتی را پایه‌ریزی کرده باشد که حداقل پایۀ عقلی و انسانی را ندارد. امیدوارم تا به حال همگی از هر دین و باور و گروه و دسته‌ای که هستیم این حداقل را درک کرده باشیم که یک حکومت دینی یا شبه-دینی از پایه توانایی اصلاح واقعی و پیشرفت حقیقی علم و فرهنگ و برقراری حقوق پایۀ انسانی ما را ندارد. اگر مسلمان شیعه هستید مطمئن باشید بدون زورچپانی جمهوری اسلامی هم می‌توانید شیعه بمانید. فقط بایستی برخی قوانین متحجرانه را از لیست باورهای خود خط بزنید و جنبه‌های شخصی دین‌تان را حفظ کنید. اگر خودخواه نیستید و بقیۀ انسان‌ها را هم آدم می‌دانید، اگر فکر می‌کنید همۀ انسان‌ها حتی اگر ضد دینتان باشند حق زندگی دارند، اگر معتقدید حق زندگی برای یک انسان حق آزادی اندیشه، بیان و انتخاب اوست، اگر دوست دارید در جامعه‌ای زندگی کنید که فرصت‌های برابر هست، اگر برای انسانیت و عقلانیت ارزشی بیش از اعتقادات شخصی قائلید، اولین قدم جدایی دین از سیاست و تشکیل یک دولت سکولار است. این یک حداقلِ کاملا ضروری است. البته این مهم جز با سرنگونی حکومت دینی و فشار شدید و دائمی برای برکناری اصول اولیۀ آن و قانون اساسی مضحک آن، و در نهایت برگزاری رفراندوم آزاد امکانپذیر نیست. و البته دستیابی به یک آزادی نسبی هم به هیچ عنوان پایان ماجرا نخواهد بود، بلکه تلاش دائمی برای نقد و بررسی و بهبود آن لازم است. به امید ایرانی آزاد و سکولار برای همه.

36 پاسخ

  1. درود ناباور
    فکر می کنم خطای اساسی و اصلی و اولیه اسلام یا بهتر بگویم باورمندان به اسلام این است که تصور می کنند حقایق ابدی و ازلی انسان و جهان و کائنات را می دانند و ان آموزه ها و دستورات و کلاً بینش دینی است که اسلام به آنها داده است .
    در حالی که هیچ حقیقت ابدی و ازلی و مطلقی وجود ندارد.

  2. من از شما صمیمانه بابت این نوشته و نوشته های دیگرتان سپاسگزارم.
    در مورد معادل فارسی سکولاریسم فکر می‌کنم داریوش آشوری واژه‌ی «گیتی گرایی» را پیشنهاد کرده‌اند.

  3. Salam kheili jaleb va mofid bood omidvaram matalebeh digar ra barayam email konid.

  4. حتی اگر فرض بر این باشد که همه افراد جامعه فقط به یک دین اعتقاد داشته باشند باز هم سکولاریسم امری ضروری ایست چرا که برداشت هر کسی‌ از این دین مشترک متفاوت است. و اصولا هرکسی میتواند بطور دلخواه خود از این دین مشترک تعبیر کند و به عنوان ابزار استفاده کند. دلیل دیگر اینکه اصلا خیلی‌ از موارد روزمره چه در بطن جامعه و چه در حکومت مساله دینی و اعتقادی نیست. مثلا طرحهای اقتصادی در جامعه مستقل از دین می‌باشد و نیاز به آگاهی اکدمیکی و تجربی‌ دارد و نمی‌شود با استناد به دین به اینگونه مسائل پرداخت. در کشورهای سکولار انتخابها بر اساس دانش و لیاقت افراد انجام میگیرند نه بر اساس اعتقاد شخصی‌. در چنین ممالکی قانونا استخدام کننده حق پرسش در مورد دین استخدام شونده ندارد. و دین مساله شخصی‌ و محترم برای هر کس می‌باشد.

  5. بایداز هر طریقی که می شود ، به اهالی کشور ایران
    آموزش داد که این کشور متشکل است از چندین صد
    صد صد فرهنگ خرد با نیروی مساوی ومحتوای متفاوت
    که هیچ یک از ایرانیان مجاز نیستند که از » کشور من»
    بگویند ، چون که این کشور را محدود می کنند به خرده
    فرهنگ خود. اینجا کشوری است چند مذهبه ، چند زبانه،
    چند نژاده که زرتشتی و مسیحی و سنی و زیدی و اهل
    حق و بهایی و شیعه ی دوازده امامی و شیعه ی هشت
    امامیداردو ترک وعرب و ترکمن و لر و فارس و کرد وبلوچ و
    دری زبان وکردی های گوناگون و… داردوتا این آموزش داده
    نشود سکولار درک نخواهد شد.

  6. http://ettelaat.net/09-november/news.asp?id=42702&sort=Iran
    از كوشش شما برای بالا بردن سطح دانش مردم سپاسگزارم

    —————
    ناباور: سپاس دوست عزیز.
    زنده باشید

  7. ما همه وبلاگ نویسان و همه فعالين حقوق بشر و سازمانهاي حقوق بشر را به پیوستن به این کمپين و به اقدام فوری برای توقف مجازات اعدام در ایران به طور کلی و توقف مجازات اعدام محمد رضا علی زمانی, آرش رحمانی پور؛ رضا خادمی, حامد روحي نژاد و ناصرعبدالحسینی به طور اخص فرا می‌خوانیم . .

  8. ما فقط به یک حکومت لائیک نیاز داریم.جمهوری لائیک ایرانی

  9. به خاطر فيلتر نمي تونم كامنت بلند و توضيحاتم رو ينجا بذارم. مطلبخوبي بود. بيشتر بنويس. پايدار باشي دوست من

    —————
    ناباور: درود سروش عزیز. خوشحال شدم از کامنتت. 😉 باشه سعی می‌کنم بیشتر بنویسم.
    شاد و پیروز باشی

  10. درود بر ناباور گرامی،

    یه جمله معروف هست که میگه: سکولاریسم از نون شب هم واجبتره!

    ————–
    ناباور: درود بهروز جان. این جمله کاملا مورد تاییده!

  11. نمی دانم .. نمی دانم
    بر این عمامه داران تسلیت گفتن نمی دانم ..
    كه این مفت خواره گان زاهد دین را نمی خواهم ..
    نمی خواهم .. نمی خواهم …
    در این عالم چه جان های جوان رفتند .. چرا رفتند .. كجا رفتند ؟
    نمی دانم .. نمی دانم ….
    بدستور و بدست عمامه داران در خفا رفتند ..
    نمی دانم .. نمی دانم …
    در این وادی كسی را دائمی ماندن .. نمی دانم
    به مفت خواری شكم ها را چرانیدن
    نمی خواهم …..نمی خواهم
    درازی زندگانی را به این مفت خواره گان بی شرف ..
    هرگز .. نمی خواهم … نمی خواهم …

  12. بلاگ من توسط مزدوران حكومت دیكتاتوری مذهب شیعه .. فیلتر شد ..
    با زبان تلخ تر از حقیقت دوباره میایم ..
    در مركم بود كه قاری ها و مداحان
    شرارت هایم را می خواندند
    گفتم : دوباره امدم
    اخرین شرارتم
    بریدن زبان قاری ها بود
    كه ارزویشان مردن من است

  13. نگاهی به این نقشه و مقایسه زندگی مردم در کشورهای سبز با کشورهای خاکستری + اندکی شعور خود لزوم مساله را روشن می‌کند

  14. سلام
    اگه میشه می خواستم نبادل لینک کنیم
    سایت من اینه
    http://mowjcamp-khatshekan.blogspot.com/
    از طرف مبارز سبز

  15. درود ناباور گرامی؛

    شما ویدئوی DNA Mysterious Search For Scientific Adam رو دیدی؟ من تازگی دیدمش. فوق العاده بود.

    —————
    ناباور: درود دوست عزیز کورروش خردمند

    نه من این ویدیو رو ندیدم. مستند باید از نشنال جئوگرافیک باشه. دستم رسید حتماً میبینم. ممنون از معرفی. پیروز باشی

  16. دوست عزیز با تشکر ازوبلاگت من سوالم مربوط میشه به انحراف های جنسی و اخلاقی اگه شخصی تمایلات سادیسمی،کودک ازاری جنون دزدی یا حتی خوی جنایت داشته باشه با چه توجیهی به فرض انکار خدا و مذهب میشه اونو از این کارا واداشت؟ درصورتی که معیار بالاتر ازخود شخص نیست!

    —————
    ناباور: درود دوست عزیز. دوست باورمندی مطلب مشابه این مطرح کرده بود که به طور خاص در شماره «دو» این پست نقد شده. با سپاس.
    پرده گشایی از افسانه اخلاقیات دینی

  17. کسی می دونه چرا درکشورهای سکولار سقط جنین،کشتن بیماران لاعلاج، روابط جنسی پیش از18سال،مواد اعتیاداور به جز مشروبات وچیزهای ازاین دست جرم داره؟

  18. به نظر می رسه درکشورهای سکولار اموزه های دینی و اخلاقیات سنتی حتی در علومی مثل مهندسی ژنتیک وشبیه سازی انسانها واردشده!

  19. منظورمن ازقوانین بالادرموارداستثنابود مثلا بارهاشنیدیم پزشکی برای کشتن یه بیمارلاعلاج(به درخواست بیمار)باداروی ارامبخش به سالها زندان محکوم شده!این یعنی اخلاقیات دینی

  20. شاید درهزاره سوم بارشد شدید جمعیت وکمبودمنابع به جای نگهداری ازانسان های معلول وناقص وعقب مونده ازاعضای بدنشون برای حفظ حیات انسان های سالم استفاده بشه!این یعنی اخلاقیات فرگشتی

  21. سکولارسیم خوبه و به نظر منهم همه جا باید سکولار بشه. ولی ببین. تو این نقشه که دادی یک قسمت نسبتا بزرگ اشتباها سبز شده. یعنی سکولار نیست اما نقشه میگه که هست!
    اون کشور چینه. چین سکولار نیست و در اون یک مذهب اجبارا باید توسط همه مردم پیروی بشه. و اون مذهب لامذهبیه! مذهب حکومتهای کمونیسم.
    راستی بلاخره بروز شدم. بیزحمت یه توک پا بیا وبلاگم بخونش و کامنتهم بذار. خیر از جوونیت ببینی:دی

    ناباور: درود آریو جان. قبول دارم تو این نقشه هر سبزی سبز سکولار نیست! اینو از ویکیپدیا برداشتم. از نظر تقریبی نقشه قابل قبولیه. این کشورها خیلی هاشون تماما سکولار نیستند ولی حداقل از ج. ا جلوترند. وبلاگتو دیدم. شاد باشی

  22. ناباورعزیز شاید منظورمو درست نرسوندم که جواب ندادی، آخه به نظرمیاد بعضی ازقوانین کشورهای سکولار ریشه درادیان وباورهاشون دارند(:

    —————
    ناباور: درود امیرجان. البته که در کشورهای غربی برخی قوانین ممکنه پیش زمینه اولیه دینی هم داشته باشند ولی دلیل پذیرش اونها دین نیست. اگه اون پست اخلاقیات رو دوباره مطالعه کنی بهتر متوجه می شی. تصمیمات اخلاقی نیاز به بحث و گفتگو و نقد داره و به همین دلیل اگه دقت کنی در غرب این مسائل به تدریج بهتر و متکاملتر شده. این نتیجه آزادی گفتگو و انتقاد مداومه. شاید این وسط شما بتونی بگردی و چیزای خوب اخلاقی از تو دینا پیدا کنی ولی تو با این کار اولا هزاران پیام های بی خاصیت و ضد اخلاقی که در ادیان هست نادیده می گیری و دوم اینکه شما این «انتخاب» رو انجام می دی نه دین! آخرش هم این ماییم که تصمیم می گیریم کدوم اخلاقیه کدوم نه وگرنه اگه می خواست بر طبق ادیان باشه که قطع کردن دست و پا، سنگسار، قطع عضو، شلاق و… اخلاقی بود!! از این لحاظ هست که اخلاقیات دینی با اخلاقیات سکولار قابل مقایسه نیست و باید بره بوق بزنه در قرن حاضر. متاسفانه در مملکتی داریم زندگی می کنیم که هنوز این اصل بدیهی برای خیلی ها روشن نشده. با درود

  23. فکر میکنی سکولاریسم تو ایران
    می تونه مردمو با هم متحد کنه؟

  24. عزیز حرف شما درست اما ایران که کشور غربی نیست اینجا کشوراسلامیه،شما اگه ازرویای تمدن آریایی بیرون بیایید میفهمید ما هیچ برتری خاصی به کشورهای همسایمون نداریم که حالا بیاییم سکولار بشیم!

    —————
    ناباور: درود دوست عزیز. من هم نگفتم آسونه یا شدنی هست یا نه! فقط گفتم عقل سلیم در سکولاریسم هست. حالا اینکه چند درصد آمادگی این را دارند که وارد تمدن بشند رو نمی دونم، فقط امیدوارم هر چی زودتر از این سیاهچال عمیق تاریخی دربیایم. راهش آموزش و آگاهیه، و به همین خاطر در حکومت دینی با تمام قوا با عقل و منطق مقابله میشه. ولی این بازی تا ابد نمیتونه ادامه پیدا کنه. مگه ما چطور آگاه شدیم؟ تا کی میشه جلوی اطلاعاتو بگیرن؟ ما دیگه در عصر حجر نیستیم که بتونن همه راه های فهمیدن رو کامل ببندن. به امید آزادی (هر چه زودتر – بازسازی آسان تر و سریع تر)

  25. آخه جامعه ای که با انقلاب وجنگ حکومت دینی رو به دست آورده ومراسم مذهبی گسترده داره چه به سکولاریسم؟

  26. شاید رویای شما چند نسل دیگه محقق بشه فعلا که مقدسات واسه عموم مردم حتی ازجون آدماوآزادیشون مهمتره،دیگه خودت که داری می بینی

  27. ترکیه مثلا سکولاره؟ با اونهمه اسلام گرای سنتی هم تو سیاست هم توجامعه حتی تو فضای اطلاعات واینترنت
    خلایق آنچه لایق به نظرم کشورای مسلمون همون بهترکه سکولارنباشن

  28. سایت ها ی ایرانی مثل زندیق وافشا،این وبلاگا حرفای مشیری وفاضلی توشبکه های ماهواره ای و اون کتابا و..تو دنیای اسلام بی نظیره! زنده بادجمهوری اسلامی که موجبات دین ستیزی توایران شده

  29. سلام ناباور جان

    مطلب خیلی قشنگ بود. زحمت کشیده بودی

    محبت بفرمایید و اگر دوست داشتید سری هم به وب لاگ ینده بزنید.
    متاسفانه امکان پذیرایی ندارم اما خوش حال می شود.

    اگر اجازه بدید وبلاگ شمارو لینک کنم روی وبلاگم
    در شکن اگر مطلبی از ما خوندی و نظری به ذهنت رسید در مورد سبک نگارش ممنون می شم بدونم

    بالاخره من دارم تاتی تاتی می کنم که راه بیفتم

    منتظرم

    —————
    ناباور: درود دوست عزیز.
    زنده باشی

  30. ناباورجان دوتاسوال دارم اول اینکه به نظرشما انسان حد اعلای هشیاری درجهان هستیه؟دوم اینکه بجز مارکسیسم وکمونیسم مکتب رایجی که به لحاظ نظری مبتنی بربی خداییه هست یانه؟شادوپیروزباشید

    —————
    ناباور: درود علی جان، نظر من مهم نیست. فعلاً که حتی حیات فرازمینی ساده هم کشف نشده، چه برسه به حیات هوشمند فرازمینی. اگه هم منظورت در خود کرۀ زمین باشه که البته گونۀ انسان حد اعلای هشیاری در این سیاره است. من همیشه گفتم شاید انسان در واقع اولین رخدادِ درک طبیعت توسط خود طبیعت (بخشی از اون به نام انسان) باشه.

    در مورد مکتب بر پایۀ بیخدایی هم هیچی! مارکسیسم و کمونیسم هم بر پایۀ بیخدایی نیستند! اصلاً بیخدایی کتاب و بکن و نکن نداره که بخواد پایۀ مکتبی قرار بگیره. بیخدایی به خودی تنها عدم باور است به یک یا چند خالق. از داخلش چیز دیگه ای در نمیاد. هر کس هم خواست چیزی را بر پایۀ بیخدایی به شما غالب کنه شما نپذیر. در عوض، معمولاً کسانی که در این دوره زمونه خود را بیخدا می نامند چیزهایی مثل شک گرایی، خردگرایی، انسان گرایی، آزاد اندیشی، ماده گرایی، طبیعت گرایی، سکولاریسم و… را پذیرفتارند، این دلیل نمیشه که اینها را بر پایۀ بیخدایی پذیرفته باشند، بلکه شاید بتوان گفت بیخدایی شان معلول اینهاست. شاد باشید.

  31. چرا دیگه مطلبی نمی‌نویسید؟ مطالبتون خیلی عالی بودند. لطفا ادامه بدید.

    —————
    ناباور: درود نیماجان، خیلی ممنون که سر زدی. ببخش که اینقدر تک و توک آپ میکنم.
    راستش چند ماهیه که بیشتر به کار ترجمۀ ویدیو پرداختم. در کانال فرگشت و مهبانگ میتونی ویدیوهایی که ترجمه میکنم ببینی. هر از گاهیم یه چیزی برای رادیوزمانه و چند تا سایت خوب دیگه میفرستم. دوست دارم اونقدر وقت پیدا کنم که این وبلاگ ناباور رو هم ادامه بدم. شاید در تعطیلات.

    بازم ممنون. 😉 شاد باشید

  32. رژیم ایران به وضوح نشون داد که سکولاریسم یک امر لازم برای پیشرفت و برون رفت از افتضاحی است که سالها گریبان گیر مردم شده است.

  33. سلام
    -از 18 خرداد تا سالگرد کودتا هر شب ساعت 10 شب الله اکبر
    -22 خرداد راهپیمایی ، شهرمان را سبز می کنیم
    -حمایت از رهبران جنبش که بنا بر اخبار موثق خطر حصر خانگی آنها جدیست.به خصوص مهندس موسوی و با توجه به دستگیری محافظ اصلیشون و برکناری رئیس محافظان
    لطفا خبر رسانی کنید
    رسانه شمایید

  34. درود، این سایت مطالبی بر علیه سکولاریسم داره:

    http://antimajus.blogfa.com/cat-18.aspx

    بد نیست یه نگاهی بندازید.

  35. ناباور جان لطفا ایمیل ات رو چک کن.

  36. تازه با شما آشنا شدم و از نوشته شما استفاده کردم . پايدار باشي

بیان دیدگاه