ویدیو علمی فارسی: پاسخ به ایراداتی که از فرگشت می‌گیرند

با درود بر همگان! در راستای پیشرفت سطح علمی جامعه در سال جهانی فرگشت (۲۰۰۹) یک ویدیوی علمی دیگر هم به فارسی ترجمه کردم. در این ویدیو ۱۰ دلیل عمدۀ مخالفان فرگشت [تکامل] مطرح شده، و سپس به هر کدام از این انتقادات به طور علمی پاسخ داده شده است. زبان این ویدیوی کوتاه و آموزنده ساده بوده و مناسب برای هر پیش‌زمینۀ آموزشی است. پیشنهاد می‌شود از این پس هر جا با مخالفان دانش فرگشت و طرفداران خلقتگرایی یا آفرینش هوشمند روبرو شدید آنها را به این ویدیو ارجاع دهید!

ویدیو در کانال علمی فرگشت در یوتیوب http://youtube.com/Fargasht قرار گرفته است. همچنین فایل ویدیو به حجم ۲۲ مگابایت برای علاقمندان دانلود در دسترس است.

۱۰ دلیل عمده‌ای که مخالفان فرگشت اشتباه می‌کنند

مشاهده ویدیو:

۱. در Youtube

۲. در Facebook

۳. بدون فیلتر: Video

دانلود ویدیو:

۱. از Rapidshare

۲. از Mediafire

+ علاوه بر این، برای علاقمندان به اطلاعات بیشتر در این زمینه دو مقاله علمی موجود است:

۱. هفت انتقاد بی اساس از فرگشت

۲. هفت برداشت نادرست از فرگشت

+ فراگیری این مفاهیم علمی در ایران با مشکلات زیادی روبروست. نخستین مشکل، نشر بسیار محدود کتاب‌های عامه-فهم علم است، که هم به خاطر کمبود متقاضی است و هم معضل محدودیت‌های نشر. دومین مشکل این است که آن اندک آثاری هم که در این زمینه‌ها ترجمه و چاپ می‌شوند اغلب کتاب‌های ضد علم هستند! جای تاسف است که در بازار کتاب ایران، کتاب‌های ضد-علمیِ فرد بی‌دانشی چون«هارون یحیی» با استقبال روبرو می‌شوند، درحالیکه کتاب‌های پایه‌ای علمی در این زمینه هرگز رنگ ویترین کتاب‌فروشی‌ها را نمی‌بینند. برای نمونه ایراداتی که توسط این نویسندۀ ترک موسوم به هارون یحیی از فرگشت گرفته می‌شود کاملا غیرعلمی بوده و ناشی از عدم آشنایی او با اصول اولیۀ زیست‌شناسی است.

+ توجه داشته باشید که این ویدیو سراسر علمی است، و هدفش نقد دین یا خداباوری نیست. گرچه ممکن است برخی از داخل آن به نحوی چنین چیزهایی را هم استناتج کنند. مطالب این ویدیو به طور کلی پاسخی به ایرادگیری‌های رایج مخالفان فرگشت و به نحوی در نقد باورهای غیر علمی چون خلقتگرایی [Creationism] و آفرینش هوشمند [Intelligent Design] است. لازم به گوشزد نیست که این مطالب ممکن است در تناقض با باورهای برخی باورمندان هم باشد، ولی لزوما اینطور نیست. امروزه بسیاری از باورمندانِ دانشی‌تر، فرگشت را کاملا پذیرا شده‌اند. و حتی با عقاید غیر علمی چون خلقتگرایی و آفرینش هوشمند مقابله می‌کنند.

+ افزون بر آموزندگی این سری ویدیوها، به نظر من اینطور برنامه‌ها به فارسی، کمی هم طعم آزادی و پیشرفت فکری که در یک ایران آزاد آینده در دسترس همه خواهد بود را القا می‌کنند. در یک حکومت ایدئولوگ و بر پایۀ یک ایدئولوژی یا یک دین خاص هیچگاه رشد همه جانبۀ علمی و فکری ممکن نیست. شاید برخی پیشرفت‌های محدود ممکن باشد، ولی شکوفایی واقعی علم و اندیشۀ علمی نیازمند محیطی کاملا باز، بدون هیچگونه ترس و بدون هیچگونه محدودیت است. جمهوری اسلامی درست مثل حکومت‌های مذهبی اروپایی در قرون وُسطی از پایه این زیربنای آزادمنشانه را نداشته، و در چنین محیطهایی راه پیشرفت بنیادین علمی و فکری هموار نیست. (در اینجا مستقیما از آزادی‌ها و حقوق پایۀ اجتماعی نگفتم. آنها را که همه می‌دانیم و می‌بینیم. تکلیفشان مشخص است!) به امید ایرانی آزاد و سکولار برای همه. پیروز باشید

13 پاسخ

  1. به درود به شما و سایت علمی و پرمحتوایتان .. برای من همیشه در مورد فرگشت این ابهام وجود داشته و جوابشو از مقالات علمی و … پیدا نکردم که لازم دونستن اینجا مطرح کنم :

    1 – فرگشت از کجا و به چه صورتی و براساس چه اتفاقی آغاز شده است ؟ ( یعنی اولین تک یاخته ای ها چطور تشکیل شدند و فرگشت شروع شده )

    —————
    ناباور: درود دوست عزیز. خیلی ممنون. خب اگر جوابش را پیدا می‌کردید جایزۀ نوبل می‌بردید! 🙂 در این ویدیو هم تاکید شده که فرگشت همانطور که از نامش برمی‌آید به فرگشت حیات بر روی زمین می‌پردازد نه پیدایش اولیۀ آن. مثلا عضو پیچیده‌ای چون چشم حاصل فرآیند فرگشت است و نظریۀ فرگشت علت و نحوۀ به وجود آمدنش را توضیح می‌دهد. یا مثلا وجود انواع جانوران پیچیده حاصل فرآیند فرگشت با انتخاب طبیعی است. اینها چیزهایی هستند که کم و بیش می‌دانیم. ولی اینکه اولِ اول، حیات سادۀ نخستین (نوعی بازتولیدگر اولیه) چطور و با چه ترتیب شیمیایی آغاز شده است را نمی‌دانیم. ولی اینرا می‌دانیم که حاصل ترکیبات شیمیایی موجود در کرۀ زمین در بیش از چهار میلیارد سال پیش بوده است. این مسائل در مقولۀ Abiogenesis (ایجاد حیات اولیه از مادۀ بیجان) می‌گنجد. باید دقت داشت که پیدایش اولیه حیات از خود فرگشت جداست و هنوز چون پدیدۀ فرگشت به خوبی شناخته شده نیست. البته در دهۀ اخیر، پیشرفت‌های خوبی در این زمینه انجام شده، و من شخصا فکر می‌کنم پاسخ آن زیاد دور از دسترس نباشد. تحقیقات جدید روی حیات مصنوعی افق جدیدی را در درک پیدایش اولیۀ حیات می‌گشاید… [پیشنهاد می‌شود برای پیدا کردن یک ایدۀ اولیه این مقاله را بخوانید: پیدایش حیات] البته انتظار نداشته باشید که پاسخ روشنی در آن بیابید؛ چون همانطور که گفته شد پیدایش اولیۀ حیات هنوز مثل فرگشت شناخته شده نیست و تنها فرضیه‌های اولیه و ناکامل موجود است.

    به هر حال ما قسمت اعظم کار را که -چهار میلیارد سال فرگشت- و ایجاد سامانه‌های بسیار بسیار پیچیدۀ زیستی است را به میزان خوبی فهمیده‌ایم. یعنی الان می‌دانیم که مثلا ما انسان‌ها (گونۀ هومو ساپینس) چرا و چگونه به وجود آمده‌ایم. این عالیست! دانش امری پویاست و روز به روز بهتر و کاملتر می‌شود. شاد و پیروز باشید

  2. ناباور جان خوش‌حالم که هم‌چنان فعال و سرزنده در روشن‌گری قدم بر می‌داری. برایت آرزوی موفقیت روزافزون می‌کنم دوست من.

    —————
    ناباور: درود طاهای عزیز. خیلی ممنونم دوست من. زنده باشی

  3. […] سوال‌های من به خوبی جواب می‌داد. برای خوندن کل مطلب، این پست وبلاگ «ناباور به ادعاهای بدون مدرک» رو بخونین. اگر […]

  4. بسیار عالی مثل همیشه
    ممنون

    —————
    ناباور: درود رافونه جان. 😉

  5. لطفا یه پستی به معرفی اصطلاحات و واژگانی که استفاده می‌کنید و برای عموم نامفهوم هستن اختصاص بدید.

    —————
    ناباور: چشم دوست عزیز، ولی فکر نکنم خیلی ازکلمات نامفهوم باشن. شاید فرگشت نامفهوم باشه که در پست‌های قدیمی‌تر اشاره شده. فرگشت برابر Evolution است و تشکیل شده از فر+گشت (یعنی تغییر و گردیدن متمادی). از این لحاظ مشکل برابر نادرست تکامل را نداشته و از نظر علمی درست تر بوده و بهتر است به کار رود. شاد باشید

  6. سلام واقعا ممنون از این ویدئوی جالب و آموزندتون..از مثلا 6 تا عدد پشت سرهم که در ویئدتئ اومده خیلی خوشم اومد چون کار فهماندن اینکه به خاطر انتخاب طبیعی ، فرگشت احتمال کمی نداره رو به مردم عامه راحت می کنه(من خودم الگوریتم های تکاملی رو دیدم و برنامه نوشتم ولی فهماندشون به مردم عادی برام سخت بود)

    لطفا امکان دونیت کردن هم در وبلاگ بزارید تا افراد بتونن بطور مالی از برنامه های شما(که می دونم وقت و انرژی زیادی می گیره) حمایت کنن.

    —————
    ناباور: درود کامران عزیز، خیلی ممنون از اعلام حمایتتون.

    تا به حال روی دونیشن فکر نکرده بودم. ولی فکر جالبیه. شاید اینجوری بشه فعالیت ها رو گسترده تر کنم. باز هم سپاس. پیروز باشید

  7. کی به فرگشت ایراد میگیره؟اینجا معروف ترینشون یه شارلاتانه ترک به اسم هارون یحیی است که پرونده سیاهشو اینجا می تونید بخونید
    http://www.mukto-mona.com/debunk/harun_yahya/

    —————
    ناباور: بله دوست عزیز. هارون یحیی یه شارلاتان معروفه. حرفاش شرم آوره! ای کاش دو تا کتاب علمی در زندگیش می خوند.

  8. درود ناباورگرامی
    یک سوال دارم به نظر شمادرجهان هستی فقط ماده وانرژی وجود داره؟ شاید جهان حالت های دیگه ای هم داشته باشه که اساسا برای ما قابل درک نیست!

    —————
    ناباور: مثلاْ چی دوست عزیز؟

  9. درود ناباور گرامی،واقعا ممنون از اطلاعات وویدیو های علمی شما،داشتم به این فکرمیکردم انسان با این عقل ودانشی که داره تاکی می خواد اسیراندام های فرگشتی ضعیف و ناقصش بمونه؟
    به نظرت ممکنه روزی بتونیم نسل انسان ها رو پیشرفته تر وپیچیده ترازتکامل وطبیعت بازآرایی کنیم؟

    —————
    ناباور: نامش مهندسی ژنتیک است و در آینده دور از انتظار نیست.

  10. ناباور عزیز،چرا دیگه مطلبی نمی نویسید؟

    —————
    ناباور: درود امیر جان. با پوزش به خاطر کمبود وقت. وقتی هم که پیدا می‌کنم بیشتر به ترجمه مطالب و ویدیوهای آموزنده می‌پردازم. فکر کنم به این شکل فعلاْ مفیدتر باشم. شاد باشید

  11. دوست گرامی نظرشما درباره این چیه؟ فرانسیس کرک برنده جایزه نوبل زیست درکتابش می نویسد اگرتئوری بیگ بنگ را درست فرض کنیم که 13.5 بیلیون سال پیش رخ داده وزمین که 4 بیلیون سال پیش درنقطه ای دورافتاده ازجهان به وجود آمده زندگی وتکامل خیلی پیش ازآنکه زمین باشد رخ داده وزندگی به حالتی غیرازآنکه در زمین باشد وجود داشته و ممکن است آن موجودات دچارسیاه چاله شده باشند درنتیجه پیش ازنابودی دانشمندان آنها تصمیم گرفتند حالتی از زندگی را به وجود آورند و مهندسی کنند که این زندگی به وجود آمده برای همیشه ازبین نرود درنتیجه مولکول دی ان ای را مهندسی کردند و به سراسرجهان فرستادند این مولکول ها درجاهای مختلف فرود آمدند و براساس خواص موجود درجاهای فرود آمده و تحت تاثیر امواج و نیروهای مغناطیسی موجود درآنجا تکامل راشروع کردند
    چون تکامل احتیاج به فلزمولیبدن دارد که درکره زمین به ندرت یافت میشود

    —————
    ناباور: درود امیر جان. نام این فرضیه «پان‌اسپرمیا» است. به‌نظر من غیر ممکن نیست که حیات اولیه ابتدا خارج از جو زمین شکل گرفته باشد (البته نه لزوماْ توسط یک حیات هوشمند) و بعد مثلاْ به‌همراه یک دنباله‌دار به زمین رسیده و این بذر در زمین جوانه زده باشد. ولی خب دلیل قاطعی برای این فرضیه نیست. البته ایده جالبی است.

  12. داروین پس ازتمامی مطالعات و اکتشافات خود معتقد بود نظریه او نتوانسته عامل مرموزموجود درنظریه لامارک را ازمیان ببرد

    —————
    ناباور: به این خاطر که داروین چیزی از ژنتیک نمی‌دانست، و هنوز عامل وراثت برایش ناشناخته و مبهم بود. از این‌رو چنین حرفی زده‌است. اگر میشد به جهان امروز ما بیاید می‌گفت آها چه جالب!!

بیان دیدگاه